Lønmæssigt kan det virke attraktivt at ansætte en nyuddannet medarbejder, men det kan også hurtigt blive en dyr fornøjelse hvis du gør en medarbejder ansvarlig for et budget du ikke kan tåle at miste.
Jeg har flere gange oplevet virksomheder som har foretrukket at ansætte nyuddannede som man selv kunne oplære. Måske fordi lønniveauet virkede meget attraktivt frem for at hyre medarbejdere med et højere erfaringsniveau? Det er der ikke nødvendigvis noget galt i, hvis blot man er meget opmærksom på at man faktisk får afsat den nødvendige tid og ressourcer til at løfte medarbejderens kompetencer til det niveau man egentlig har brug for.
Udfordringen kommer først når man sætter en mindre kvalificeret medarbejder til at være ansvarlig for et budget som man ikke har råd til at miste. Det kan det have store konsekvenser for forretningen.
Man hører også bekymringen for at så snart man har opkvalificeret medarbejderen, vil medarbejdereren tage sine nye kompetencer med sig og søge job andetsteds. Selvfølgelig kan det ske. Men du kan jo også spørge dig selv, om du har har råd til at have underkvalificerede medarbejdere siddende i din virksomhed. Det er desuden min klare erfaring, at det er de medarbejdere, der ikke føler sig værdsat og ikke oplever at de løbende bliver opkvalificeret, der er mest tilbøjelige til at skrifte arbejde.
Med over 20 års erfaring inden for eCommerce, online markedsføring og digital forretningsudvikling er Jan velbevandret i alle dicipliner relateret til at drive digital forretning, herunder også ledelse af teams, logistik, backoffice, kundeservice og alt hvad der ellers ligger bag at drive en profitable forretning.